De andres liv

7 06 2010
  • Gerd Wiesler er offiser i «Stasi» og overvåker dramatikeren Georg Dreyman, og skriver rapporter om hva han og kona sier og gjør. En dag har Georg Dreyman besøk av sine to kamerater, og de planlegger at han skal skrive et essay om den høye selvmordsraten i DDR (der Gerd jobber), på en skrivemaskin smuglet inn i landet, og sende essayet til det vesttyske magasinet Spiegel. De bestemmer seg for å bruke som dekkhistorie at de skal lage et skuespill til DDR’s jubeleum. Gerd når sitt «point of no return» når han bestemmer seg for å skrive i rapporten at Georg skal lage skuespill til DDR’s jubeleum, selv om han vet sannheten. Nå kan han ikke ombestemme seg, for han har allerede rapportert, og da kan han ikke gjøre det om. Man kan vel si at det egentlige «point of no return» er når han leverer inn rapportene, for da kan han virkelig ikke endre det.
  • Gerd Wiesler begynner å bli systemkritisk når han møter kona til Georg, Christa-Maria, på en bar. Han vet at hun har vært utro med kulturministeren Bruno Hempf, som truer med å ødelegge karrieren hennes om hun ikke har sex med han. Gerd har på en måte blitt kjent med Christa-Maria ved å overvåke henne så lenge, og han forteller henne at hun ikke trenger å være utro for å beholde karrieren, fordi hun er en så flink kunstner. Etter dette begynner Gerd å synes synd på Georg fordi kona er utro, men også Christa-Maria som er så lei seg, og egentlig ikke har lyst til å såre mannen sin. Han begynner å beskytte dem begge. Georg Dreyman er fornøyd med det politiske systemet, og er fornøyd med den økonomiske sikkerheten og fordelene han får ved å ikke gjøre opprør mot staten. Men han har en venn som mener han bør ta stilling til det som skjer i landet deres, og til DDR’s virksomhet. Når vennen hans tar opp temaet på Georgs bursdagsfest, unnskylder Georg med at vennen er full. Da blir han sint og drar. Men så, når en annen gammel venn og kollega av Georg, Albert Jerska, tar selvmord,  i tillegg til at kona presses til sex med Bruno Hempf, åpner han øynene og bestemmer seg for å ta stilling til saken. Han slutter å være systemtro.
  • Anslaget i denne filmen viser vekselvis Gerd Wiesler som forhører en mann som er arrestert for å ha medvirket til flyktning gjennom berlinmuren, og at han forteller om det til en skoleklasse han har. Han tyr til en metode der han tinger mannen til å holde seg våken helt til han får svarene han er ute etter. På denne måten kan han lettere skjønne når han snakker sant og når han lyver. Elevene i skoleklassen mener dette er en grusom måte å gjøre det på, men Gerd forteller at det er den beste metoden for å finne ut sannheten.
  • I denne filmen er det flere konflikter på en gang. En av konfliktene gjelder hele Tysklands samfunn, og det står mellom de som er tro mot staten og de som er uenige og gjør opprør mot b.l.a. DDR. Det er i denne konflikten Georg Dreyman etter hvert bytter side i, og ikke vil holde med staten mer. Gerd bytter også side og svikter organisasjonen han jobber i, «Stasi». En annen konflikt er mellom Christa-Maria og kulturministeren Bruno Hempf, som sier at han vil ødelegge for henne og karrieren hennes om hun ikke ligger med ham. Hun føler seg veldig presset, for hun vil jo egentlig ikke såre mannen sin. Men hovedkonflikten er den mellom de som støtter samfunnet, og de som ikke gjør det (Georg og vennene hans).

Anslag

Anslaget viser en mann som blir forhørt, og en skoleklasse som hører forhøret på tape senere. Mannen som leder forhøret er den samme som er lærer for elevene, og han heter Gerd Wiesler.

Presentasjon

Vi blir kjent med de forskjellige personene i fortellingen under teateroppsetningen der Christa-Maria spiller hovedrollen. Det er her kulturministeren som prøver seg på Georgs kone snakker med Gerd gir han beskjed om å overvåke Georg.

Fordypning

Konflikten begynner sakte men sikkert å tre frem når vennen Albert tar selvmord, og kona blir tvunget til å være utro. Han vender seg mot staten sammen med sine venner, uvitende om mikrofonene som er plassert rundt om kring i leiligheten hans, og det er nå det begynner.

Konfliktopptrapping

Georg og vennene bestemmer seg for å sende inn et essay som Georg skal skrive, til en avis i vest-tyskland. De smugler en skrivemaskin med rødt blekk, inn i leiligheten. Gerd sier ikke ifra til sjefen sin om det han har funnet ut. Når Georg er ferdig med essayet og de ikke trenger skrivemaskinen mer, gjemmer de den under gulvet mellom stua og entreen.

Kona til Georg blir sendt til avhør der hun må fortelle om hvor skrivemaskinen er gjemt.

Klimaks

Menn fra Stasi drar og leter rundt i leiligheten til Georg og Christa-Maria, men nå er skrivemaskinen borte. Christa-Maria får ikke med seg det, og tror at de fant den. Derfor tror hun at det var hun som var skyld i at Georg ble tatt. Hun løper ut av leiligheten og stiller seg foran en buss for å bli påkjørt.

Konfliktløsning

Sjefen til Gerd får greie på at han har hjulpet Georg og vennene, og degraderer og forflyttet ham derfor til brevovervåkningsavdelingen.

Mange år senere får Georg vite om overvåkningen, og får muligheten til å lese gjennom alle mappene med rapporter som ble skrevet om ham. Han oppdager et fingermerke i rødt på den siste siden, og gjennkjenner fargen på blekket. Han forstår nå at personen som har skrevet om ham er den samme som gjemte skrivemaskinen, og hjalp ham. Han oppsøker Gerd, som arbeider med å legge reklame i postkassene til folk. Han snakker ikke til ham.

Avtoning

Georg har skrevet en bok som er dedikert til Gerd, fordi han hjalp ham. Gerd går i bokhandelen og åpner boka. Da ser han at den er dedikert til han, og han kjøper den.

Reklame

Handlinger

Informasjon

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s




%d bloggere liker dette: